הדפס עמוד זה

נזקים גבוהים למגדלי האבוקדו: קנט תפצה את המגדלים בכ-40 מיליון ש"ח עבור נזקי העונה החולפת

28 מרס 2023 המחברת/ת:
עץ אבוקדו עץ אבוקדו adobe stock

במחקר שפורסם לאחרונה במגזין PLOS ONE (וצוטט ב-(ynet ציינו החוקרים כי לשינויי האקלים צפויה השפעה משמעותית על גידולי האבוקדו בעולם. אזורים מסורתיים במדינות בהן גודל האבוקדו עד כה יהפכו לבעייתיים והתפוקה צפויה לרדת. מאידך, החורפים החמים יחסית במדינות שונות בעולם, כמו בארה"ב, סין, אוסטרליה וארגנטינה,  יצרו אזורים חדשים המתאימים לגידולי האבוקדו במדינות אלה. בכך, יגדלו דווקא את אזורי הגידול העולמיים של האבוקדו.

גם מגדלי האבוקדו בארץ מודעים היטב להשלכות משבר האקלים על הגידולים. מנתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי בעונה האחרונה בלבד הפיצויים שתשלם קנט למגדלים יגיעו לכ-40 מיליון ש"ח. זאת בעיקר בגין נזקים שנגרמו לגידולים כתוצאה משני אירועי קרה שהתרחשו בחודשים ינואר ומרץ. הקרה של חודש מרץ פגעה בפריחה של חלק מזני האבוקדו. כתוצאה מכך נפגע גם היבול של 2023. פיצויים אלו מצטרפים לפיצויים בגובה של כ-83 מיליון ש"ח אותם שילמה קנט למגדלי האבוקדו בשלוש העונות האחרונות. מתוכם      כ-80 מיליון ₪ שולמו למבוטחים בביטוח המורחב.  

בימים אלה מחדשת קנט את ביטוח האבוקדו המורחב, לאחר שמועצת הצמחים ענף הפירות רכשה ביטוח אבוקדו בסיסי כנגד נזקי טבע וכנגד אסונות טבע למטעים מניבים עבור מגדלים הרשומים במועצה.

כזכור ההשתתפות העצמית בביטוח המורחב, אותו ניתן לרכוש ישירות בקנט, נמוכה באופן משמעותי מההשתתפות העצמית בביטוח הבסיסי וברוב המקרים אינה כוללת סף כניסה. התשלום עבור נזקים, ככל שיהיו, יועברו ישירות מקנט למגדל. בביטוח נזקי טבע המורחב הוקטנה ההשתתפות העצמית  ב-5%  וזו תעמוד על 10% מהנזק (במקום 15% בעונה קודמת) ו-20% מהנזק בביטוח הבסיסי (במקום 25% בעונה קודמת).

במסגרת ביטוח אסונות הטבע המורחב למטעים מניבים, ניתן להגדיל את היבול המבוטח בהתבסס על ממוצע השיווקים בארבע העונות האחרונות. ניתן גם לרכוש, ישירות בקנט, הרחבה לביטוח עבור מטע צפוף.

בקנט מציינים עוד כי סיכון נגעי סגר מכוסה במסגרת ביטוח אסונות טבע למטעים מניבים ולמטעים שאינם מניבים. בהקשר זה יצוין כי המועצה רכשה ביטוח רק למטעים מניבים. ניתן לרכוש, ישירות בקנט, ביטוח גם למטעים שעדיין אינם מניבים, כאשר מומלץ לבטח מטעים אלה בסמוך לנטיעה בכדי לקבל כיסוי מלא למטע.

קנט עוברת לדיוור ירוק

במסגרת שיפור השירות, קנט מבצעת שינוי במערך הדיוור וזאת בכדי לייעל לתרום ולשמור על איכות הסביבה. לכן החל מעונת הביטוח הבאה, קנט תשלח את טפסי ההצטרפות לביטוח רק בדואר אלקטרוני. כמו כן יעשה שימוש באמצעות מסרונים לקבלת עדכונים.