מינוי בן ממשיך ודרכים נוספות להורשת הנחלה / מתן חביביאן, עו״ד

04 ינו 2022 המחברת/ת:
מתן חביביאן, עו״ד מתן חביביאן, עו״ד

כל בעל נחלה במושב מגיע לרגע בו הוא צריך להחליט מי מבין צאצאיו ירש את נחלתו. בשונה מנכסים בעיר, הנחלה במושב הינה נכס מיוחד שיש בו מורכבות לעניין ההורשה, הקושי טמון בעובדה שכל פעולה בנחלה כפופה ל"הסכם המשבצת" שעליו חתומה האגודה השיתופית מול רשות מקרקעי ישראל ובו ישנה הגבלה להעברת הזכויות לצאצא אחד בלבד

הגבלה זו שמקורה ברציונל כלכלי היסטורי, כי פיצול הנחלה יגרום לכך שלא ניתן יהיה לקיים את המשק מבחינה כלכלית, גורם כיום למשפחות רבות לעמוד בפני דילמה כמעט בלתי אפשרית מי מבין הילדים יזכה להמשיך את הוריו בנחלה. החלטה זו מלווה לא אחת במתחים בין בני המשפחה ואף לסכסוכים ממושכים במקרים לא מעטים.

בפני בעלי הנחלה עומדות מספר אפשרויות להורשת הנחלה ויכול ותכנון נכון על ידי עורך דין שבקיא בתחום, תוך הסכמה ושקיפות מול כל בני המשפחה תביא לכך שהחיכוך בין בני המשפחה יצטמצם ויגיע למינימום האפשרי.

אפשרות אחת להורשת הנחלה היא על ידי הכרעה מי מבין הילדים יירש באופן בלעדי את הנחלה

המינוי יכול להיעשות בצורה של קביעתו כ"בן ממשיך" וזה במקרה שעל הנחלה חל "ההסכם משולש" - כלומר ששותפים לו, רשות מקרקעי ישראל הסוכנות היהודית והאגודה השיתופית, היה וחל ה"הסכם דו צדדי" על הנחלה, כלומר, הסכם שחתום רק בין רשות מקרקעי ישראל לאגודה ההורשה תהיה במסגרת צוואה שצריכה להיות בהתאם להחלטות הרשות והסכם המשבצת.

היה והוחלט להעביר את הנחלה לאחד הילדים, ניתן יהיה לקבוע כי אותו הילד שקיבל לידיו את הנחלה יפצה את יתר אחיו. פתרון מעין זה לא תמיד יהיה ישים, שכן בנחלות בעיקר במרכז הארץ ששווים גבוה במיוחד לא תמיד יש אפשרות לאותו הילד לפצות את יתר אחיו.

כמו כן, היה והוחלט על מינוי של "בן ממשיך", ניתן יהיה לקבוע בהסכמים פנים משפחתיים הסדרים בין ה"בן הממשיך" להורים ויתר בני המשפחה.

אפשרות אחרת הינה למכור את הנחלה לצד ג' וחלוקת מלוא התמורה בין כל הילדים

אפשרות זו מצד אחד נותנת מענה לכך שהרווח מהנחלה מתחלק באופן שווה בין כל הילדים, מצד שני, רבים מבעלי הנחלות מתקשים למכור את הנחלה לאחר שנים בהם טיפחו והשקיעו בה את מירב שנותיהם. כמו כן, עלויות המיסוי הגבוהות מאלצים לא אחת בעלי נחלה לוותר על אפשרות זו.

אפשרות נוספת שהופכת כיום לריאלית עבור בעלי הנחלות הינה כניסה להחלטה 1523 של מועצת מקרקעי ישראל, באופן כללי. החלטה זו מאפשרת לבעל הנחלה לפצל מגרשים משטח הנחלה לרשום אותם על שם מישהו אחר ואף לסחור בהם.

אפשרות זו נותנת למשפחות רבות גמישות באופן חלוקת הזכויות בנחלה בין הילדים. הכניסה להחלטה הינה וולונטרית, אך על בעל הנחלה יהיה לעמוד במספר תנאים שהציבה מועצת מקרקעי ישראל בהחלטה זו.

נראה שכיום על אף הקושי הטמון בהורשת הנחלה, תכנון נכון תוך הכרה של כל האפשרויות העומדות בפני בעלי הנחלות יכול ותמנע סכסוכים עתידים בין בני המשפחה כמו כן, יש צורך לשים לב כי ההורשה נעשתה בהתאם למגבלות שחלות על הסדר הנחלות, שכן אם היה וההורשה תהיה בניגוד למגבלות, יכול ולא יהיה תוקף להורשת הנחלה.

מתן חביביאן, עו״ד

משרד עורכי דין מתן חביביאן מתמחה בעסקאות בנדל"ן ובמגזר הכפרי.

www.digital-law.co.il matanhav@gmail.com

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

למאמרים בנושאים:

אגודות שיתופיות אזורי עדיפות לאומית אנרגיות מתחדשות בית שלישי בן ממשיך בר רשות גישור דהקואופרטיביזציה דיני עבודה דמי הסכמה דמי רכישה דמי שימוש הורשת זכויות החלטה 979 החלטה 1222 החלטה 1301 החלטה 1311 החלטה 1316 החלטה 1370 החלטה 1426 החלטה 1445 החלטה 1455 החלטה 1458 החלטה 1464 החלטה 1464 החלטה 1470 החלטה 1478 החלטה 1481 החלטה 1490 החלטה 1505 החלטה 1513 החלטה 1521 החלטה 1523 החלטה 1527 החלטה 1553 החלטה 1591 החלטה 4134 החלטה 4302 החלטות מועצת מקרקעי ישראל היוון היטל השבחה הסדרה העברת זכויות הפקעות הקצאות מגרשים באזורי עדיפות לאומית הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרפורמה בחקלאות הרפורמה במקרקעי ישראל השכרת בתי מגורים השכרת קרקע חקלאית התחשבנות מחדש התיישבות ועדות קבלה ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות חוק ההתיישבות חכירה חכירה לדורות חקלאות יחידה שלישית יחידה שניה ייפוי כח מתמשך ירושת משק חקלאי מועצות אזוריות מים מים והשקיה מיסוי מיסוי דירה שלישית מיסוי מקרקעין מכירת נחלה משבצת משקי עזר משק עזר משרד החקלאות נחלה ניהול אגודה שיתופית עדיפות לאומית עובדים זרים עובדים זריםֿ פיצויי פיטורין פיצול נחלה פעילות לא חקלאית (פל״ח) קאופרטיבים קורונה קיבוצים קליטה קרקע רשות מקרקעי ישראל שיוך דירות בקיבוצים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות עבודה תיירות כפרית תיקון 116 לחוק התכנון והבניה תכנון ובניה תמ״א 35 תעסוקה לא חקלאית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.