הדפס עמוד זה

החלטה 1504-עדכונים בנוגע להרחבות קהילתיות / חגי שבתאי, עו״ד

לאחרונה נכנסה לתוקפה החלטה 1504 המסדירה את אופן הקצאת מגרשים בהרחבות קהילתיות בקיבוצים ובמושבים. החלטה 1489 בוטלה.

בהחלטה החדשה מספר שינויים:

ביטול תקופת הקפאה של 5 שנים

השינוי המשמעותי ביותר, שהינו בבחינת בשורה לרבים, הוא ביטול ההוראה (שהיתה קבועה בסעיף 5.5.2 להחלטה )1489 לפיה לא הותרה למקבל מגרש בפטור ממכרז העברת זכויות במשך 5 שנים (מקבלת טופס 4 או חתימת חוזה חכירה).

הוראה זו נוצרה במקורה על מנת למנוע ספסור במגרשים. בפועל, נוצר מצב לפיו בעלי חוזה פיתוח העבירו זכויות לאחרים בצורה עקיפה על מנת לעקוף את הדרישה הקשה. אחרים "נתקעו" עם מגרשים אותם לא יכלו לבנות מסיבות שונות. גם החריגים שנקבעו עם הזמן להוראה זו לא פתרו את כל המקרים הקשים ויש והותירו את מי שלא יכול לבנות במצב בו המוצא היחידי שלו הוא להחזיר את המגרש לרמ"י תוך ספיגת הפסדים כספיים גדולים מאוד.

יצוין כי על העברת זכויות כזו חל הסדר כספי נפרד שנקבע בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל, ועל כך באחד החוזרים הבאים.

שינוי באופן קביעת שווי מגרשים

נקבע כי שווי מגרשים אשר משווקים באזור שאינו עדיפות לאומית ובפטור ממכרז (בד"כ מגרשים בנגב או בגליל או כאלו שעברו הוראת מעבר לשינויים שחלו לאור תיקון 8 לפקודת האגודות השיתופיות), יקבע בשומה פרטנית (בשינוי מהליך של התייעצות עם השמאי הממשלתי).

שינוי במשך תקופת הסכם הפיתוח

נקבע כי משך תקופת הפיתוח יהיה בהלימה לתקופות הנהוגות ברשות לבניה עצמית נמוכה במגורים ולא 3 שנים כפי שנקבע בהחלטה שבוטלה.

פיקוח על בניה מרוכזת

החלטות ההרחבה מגבילות את מספר המגרשים אותם ניתן לבנות בבניה מרוכזת. ההחלטות גם מגבילות את אופן בחירת הקבלן המבצע את הבניה. ההסדר החדש קובע כי ישוב שיהיה מעוניין לבצע בניה מרוכזת יבחר את הקבלן המבצע במכרז, ויתחייב כלפי הרשות לפקח על התנהלות הקבלן המבצע ובכלל זה לוודא כי הקבלן פועל בהתאם לדין ולרבות החלטות מועצת מקרקעי ישראל ונוהלי הרשות.

יש בדרישה זו משום הכבדת הנטל על הישובים שמתווספת אליהם חבות נוספת, משפטית וככל הנראה גם כספית בפיקוח על הקבלן. יצוין כי ההסדר הקודם היה כי הקבלן יבחר במכרז אשר תנאיו יאושרו מראש על ידי הרשות וללא ההתחייבות הנדרשת כיום.

חוזר מס׳ 3/17 של משרד עו״ד חגי שבתאי, שפירא

חגי שבתאי, עו״ד

עומד בראש המשרד עו"ד חגי ח. שבתאי יחד עם עו"ד אריה שפירא.

המשרד מתמחה בנושאי מקרקעין  ואגודות שיתופיות.

דואר אלקטרוני: info@hs-law.org .

עודכן לאחרונה על ידי חגי שבתאי, עו״ד

פריטים קשורים