הדפס עמוד זה

שאלת חיוב תושבים בהרחבות קהילתיות בתשלום מיסי קהילה – לבית המשפט העליון / חגי שבתאי, עו״ד

08 דצמ 2016 המחברת/ת:
 חגי שבתאי, עו״ד חגי שבתאי, עו״ד

קיבוצים ומושבים רבים הקימו, כחלק מההרחבה הקהילתית שלהם, אגודה להתיישבות קהילתית אליהן צורפו כל בעלי הזכויות בישוב. האגודות הללו גובות מיסי אגודה מהחברים, ומעניקות לכלל תושבי הישוב שירותים שהם בעלי אופי מוניציפאלי. האגודה פועלת במקביל לקיומו של הוועד המקומי שהינו רשות מקומית הפועלת על פי דין.

אחת הסיבות העיקריות להצטרפותם של תושבים להרחבה קהילתית היא שיפור איכות החיים. רמה גבוהה של שירותים מוניציפאליים – תברואה, גינון, אירועי תרבות, חינוך בלתי פורמאלי ועוד – תלויה בתקציב הפנוי לעניין. לרוב הוועדים המקומיים אין תקציב מספיק לשמר רמה גבוהה של מתן שירותים והשימוש באגודות קהילתיות לצורך ניהול מוניציפאלי של הישוב הינו בעל חשיבות רבה, בגלל היכולת לגייס כספים נוספים מעבר לתשלומי החובה לוועד המקומי.

בשנים האחרונות קרו מקרים בהם תושבי הרחבות הודיעו שהם מפסיקים את החברות שלהם באגודה הקהילתית, והפסיקו במקביל לשלם מיסי אגודה.

ברור שאם תושבים רבים יפסיקו את החברות שלהם באגודה הקהילתית וגם יפסיקו לשלם תשלומים לאגודה, תקציב האגודה יקטן, ורמת השירותים הגבוהה לא תוכל להישמר.

גם לתושבים עצמם יש אינטרס להישאר חברי האגודה: תושב שהוא גם חבר האגודה יכול להשתתף במוסדות האגודה – האסיפה הכללית, ועד ההנהלה והועדות השונות, ובכך להשפיע על גובה התשלומים לאגודה, ועל אופן השימוש בכספי האגודה.

בתיקים שהתנהלו בבתי משפט שונים ובפני בוררים (למשל בעניין כפר אמנון, בעניין הררית ובעניין מלכיה), נקבע שוב ושוב שלא ניתן לחייב תושב להמשיך ולהיות חבר האגודה הקהילתית ולשלם מיסי אגודה. יחד עם זאת, נקבע בהקשר זה, שהתושבים נהנים בפועל מהשירותים הנוספים שהאגודה הקהילתית נותנת, ולכן צריכים לשלם עבורם, גם אם אינם חברי האגודה.

לאחרונה, בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת בעניין קיבוץ שריד, קבע בית המשפט שהתושבים שהפסיקו חברותם באגודה הקהילתית אינם נהנים מהשירותים של האגודה הקהילתית, ולכן אינם חייבים לשלם. בית המשפט בחן גם את ההסכמים שהתושבים חתמו עליהם עם ההצטרפות להסכמי ההרחבה. בהסכמים אמנם מתחייבים התושבים לשלם לאגודה עבור שירותים גם אם יפסיקו את חברותם באגודה, אולם בית המשט קבע שניתן לבטל הסכמים שאין להם מועד סיום מוגדר, בהודעה סבירה מראש, ומצא שהודעה של 6 חודשים מראש היא הודעה בזמן סביר מראש לשם ביטול ההתחייבות בהסכם.

על פסק הדין בעניין שריד הוגשו ערעורים, ובית המשפט העליון צפוי לדון בעניין.

תא (נצ') 5719-09-14 גולן נסים משעלי ואח' נ' קיבוץ שריד אגודה שיתופית חקלאית בע"מ ואח'

האמור בחוזר אינו בגדר חוות דעת משפטית אלא מידע כללי שאינו מהווה ייעוץ משפטי מכל סוג.

חגי שבתאי, עו״ד

עומד בראש המשרד עו"ד חגי ח. שבתאי יחד עם עו"ד אריה שפירא.

המשרד מתמחה בנושאי מקרקעין  ואגודות שיתופיות.

דואר אלקטרוני: info@hs-law.org .

עודכן לאחרונה על ידי חגי שבתאי, עו״ד

פריטים קשורים