הדפס עמוד זה

סמכות בית משפט השלום בדבר מתן צו לקבלת חבר באגודה שיתופית / איתן מימוני, עו״ד

איתן מימוני, עו״ד איתן מימוני, עו״ד

עניינה של התביעה הינה טענה מטעם אריה מוניטין (להלן: "התובע")  שהינו יליד המושב שובה ויורש של משק המצוי במושב מכוח צו ירושת אימו, לפיה על האגודה השיתופית שובה לקבלו כחבר באגודה עקב ירושת אימו. מנגד טוען הועד המקומי שובה (להלן: "הנתבעת") כי אין עליו חובה לעשות כן, ומכל מקום אין בסמכות בית משפט השלום ליתן צו עשה בעניינים הקשורים לאגודה.

רקע:

התובע הינו יליד מושב שובה אשר ירש משק המצוי במושב שובה מכוח צו ירושת אימו. לטענת התובע, יש לו הזכות להיות חבר באגודה השיתופית שובה מכוח זכותו במשק, שכן הוא מבקש להמשיך ולטפח את המשק, החקלאות והשטח של הוריו.

לפיכך, פנה התובע לנתבעת על מנת שתקבלו כחבר באגודה, אולם בישיבת ההנהלה של הוועד סורבה הבקשה ללא מתן נימוק לתובע ומכאן התביעה. לטענת התובע, עקב הירושה חברותו לא מצריכה כלל את אישור הוועדה ולטענתו, לרשם החברות ולבית המשפט סמכות מקבילה לדון בתובענה. נוסף על כך טוען התובע כי ללא קבלתו כחבר במושב, הוא לא יוכל להעביר זכויותיו במקרקעין ולרשום על שמו את זכויותיו במשק אותו קיבל בירושה.

מנגד טוענת הנתבעת כי דין התביעה להדחות על הסף לאור כך שאין בסמכותו של בית משפט השלום ליתן צו עשה בעניינים הקשורים לאגודה שיתופית. בנוסף טוענת הנתבעת כי התובע לא מיצה הליכים שכן רשם האגודות השיתופיות הוא הגוף אשר לו נתונה הסמכות לדון בבקשה, ולבסוף טוענת הנתבעת כי היא אומנם אינה יכולה למנוע מן התובע לקבל את הזכויות במקרקעין, אך היא יכולה להחליט על קבלתו או אי קבלתו כחבר אגודה בהתאם לתקנון האגודה ולפקודת האגודות השיתופיות.

דיון:

בית המשפט קבע כי סמכותו העניינית של בית המשפט השלום הינה בהתאם להוראות חוק בתי המשפט וככל שמדובר בסעד שאינו מצוי ברשימה המפורטת בחוק, הרי שהסמכות העניינית הינה לבית המשפט המחוזי מכוח סמכותו השיורית.

ביטול החלטת הוועד וחיוב הנתבעת לקבל את התובע כחבר באגודה השיתופית של הנתבעת, אינו עונה להגדרה של "תביעות בדבר חזקה ושימוש" ואף לא ניתן להעריך את שווי הנשוא במקרה דנן שכן עניין החברות באגודה, לא ניתן לכימות כספי. בית משפט השלום קונה סמכות עניינית אף בסעדים הצהרתיים וצווי עשה ככל ששווי הנשוא אינו עולה על 2,500,000 ₪.

ברם, במקרה דנן, ביטול החלטת הוועד והאסיפה הכללית וחיוב הנתבעת לקבל את התובע כחבר באגודה, לא ניתן לכימות כספי ומשל כך, נעדר בית משפט השלום לדון בתובענה במתכונתה הנוכחי.

סיכום:

התובענה נמחקת מחוסר סמכות עניינית.

התובע יישא בהוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך כולל של 3,000 ₪ אשר ישולמו בתוך 30 יום ואם לא, הם יישאו ריבית והצמדה מהיום ועד התשלום בפועל.

 

 

 

ת"א (שלום)(ב״ש) 30678-01-22 מוניטין נ' ועד מקומי שובה, פס״ד מיום 09/06/22

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

איתן מימוני, עו״ד

"איתן מימוני ושות' - משרד עורכי דין" -  עוסק במגוון תחומים במשפטי המנהלי והאזרחי.

דואר אלקטרוני: office@mai-law.co.il

עודכן לאחרונה על ידי איתן מימוני, עו״ד

פריטים קשורים