הדפס עמוד זה

פינוי שוכרים מדירה בקיבוץ / איתן מימוני, עו״ד

איתן מימוני, עו״ד איתן מימוני, עו״ד

התובעת היא האגודה השיתופית קיבוץ אלמוג (להלן: "הקיבוץ"), והנתבעים הינם דני וליאת כהן (להלן: "הנתבעים") אשר בינם לבין הקיבוץ נחתם הסכם שכירות. נושא התביעה הינו דרישת הקיבוץ לפינוי הנתבעים מהדירה.

רקע:

הנתבעים מתגוררים בשכירות בדירה הנמצאת ברשות בקיבוץ, כאשר בכל שנה, מוארך ההסכם השכירות בין הנתבעים לקיבוץ בשנה אחת. בתאריך 7/2017 ביקש הקיבוץ למכור את הזכויות בדירה לחברים חדשים בקיבוץ ועל כן פנה לנתבעים בבקשה לעבור להתגורר בדירה אחרת השייכת לקיבוץ עד תום תקופת השכירות. הנתבעים סירבו לבקשה ובין הצדדים התנהל דין ודברים עד אשר הגיעו הצדדים להסכמה לפיה הקיבוץ ייסיע בתשלום לשיפוץ הדירה האחרת ובתום השיפוץ, יעברו הנתבעים לדירה המשופצת. אף על פי כן, הנתבעים לא פעלו לצורך שיפוץ הדירה האחרת וגם כאשר הודיע הקיבוץ לנתבעים כי הקיבוץ מוכן לבצע ולהכשיר את שיפוץ הדירה, לא הראו הנתבעים נכונות לפנות את הדירה נושאת המחלוקת. לאור זאת, החל הקיבוץ בהליך משפטי לפינוי הנתבעים מהדירה. הנתבעים טוענים כי הם הינם בעלי זכות למגורים בדירה ללא הגבלת זמן עקב ההתקשרות עם הקיבוץ ומגוריהם בו. בנוסף טוענים הנתבעים כי יש לראות בהם מועמדים לחברות או ''מתיישבים'' או ''תושבי קבע'' וכי לקיבוץ אין זכויות בדירה שכן הסוכנות היהודית או ההסתדרות הציונית הם אלה שהביאו את הנתבעים לקיבוץ. הנתבעים העלו גם טענות לפיהן הקיבוץ מפלה אותם ביחס למשפחות אחרות וכן מנסה לסכל את קליטתם בקיבוץ.

דיון:

בית המשפט קבע כי בהסכם הוגדרה תקופת השכירות כתקופה של שנה ואף נקבע במפורש כי "אין הקיבוץ מתחייב לאפשר לתושב להתגורר בקיבוץ, מעבר לתקופת ההסכם". עוד נקבע כי כל צד רשאי להביא לסיום ההסכם בהודעה מוקדמת של 30 יום ללא צורך במתן נימוקים. בנוסף, הנתבעים לא הצליחו להוכיח כי קיים מעמד של "תושבות קבע" או שישנה משפחה שאינה חברת קיבוץ אך זכאית למגורים ללא הגבלה. הנתבעים גם לא הראו מהי הגדרת "מתיישב" ומהן זכויותיו. מעבר לכך, במהלך השנים התקבלו משפחות לחברות בקיבוץ, ביניהן משפחות ששכרו דירות כמו הנתבעים והפכו לחברות. במהלך הדרך התבקשו הנתבעים ומשפחות נוספות ששכרו דירות לפנות את דירתם לצורך אכלוסן בידי משפחות שהתקבלו כחברות בקיבוץ. המסקנה היא שלנתבעים אין זכות בדירה, או זכות אחרת, מעבר לזכות השכירות שפגה זה מכבר.

סיכום:

סעד הפינוי מושא הליך זה התקבל.

לאור מגורי הנתבעים בקיבוץ במשך 17 שנה, עזיבתם האפשרית של הנתבעים את הקיבוץ ומצבם הכלכלי של הנתבעים, ישא כל צד בהוצאותיו.

 

 

ת"א(שלום)(ירושלים) 62992-07-18 אגודה שיתופית קיבוץ אלמוג נ' כהן ואח', פס״ד מיום 09/10/21

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

איתן מימוני, עו״ד

"איתן מימוני ושות' - משרד עורכי דין" -  עוסק במגוון תחומים במשפטי המנהלי והאזרחי.

דואר אלקטרוני: office@mai-law.co.il

עודכן לאחרונה על ידי איתן מימוני, עו״ד

פריטים קשורים