הדפס עמוד זה

⁨זן חדש ומתוק של תפוזים: תפוז אדום עז - גם מתוק וגם בעל סגולות בריאותיות רבות!⁩

04 פבר 2019 המחברת/ת:
מורו תפוז אדום מורו תפוז אדום צילום: שוקי קנוניץ

אוהבים טעם מתוק בפה אבל נמנעים מממתקים? תשמחו בוודאי לגלות זן חדש של תפוז המשווק בימים אלו בשווקים הישראליים: תפוז מזן "מורו", תפוז אדום עז. הזן המיוחד נקרא בשמו המקצועי "מורו נוצלרי דמי" והוא מגיע אלינו היישר מסיציליה שבאיטליה. תפוז זה מכיל בתוכו סגולות בריאותיות רבות. על פניו, מבחוץ, הוא נראה כמו כל תפוז אחר, אך עם קליפה אדומה. כאשר פותחים אותו מגלים תפוז בצבע אדום עז, במקום הכתום שאנו מכירים.

בחודשים האחרונים עמלו מדריכי שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות להתאים את הזן החדש לתנאי האקלים המקומי. התפוז האדום בעל תכונות ייחודיות התלויות במזג האוויר. כיום נטוע הזן החדש בשני מוקדים: מישור החוף ועמק החולה, בעיקר באזורים נמוכים, עקב ההשפעה החיובית שיש לקור על רכיבי הזן. בשלב זה ניטעו כ-140 דונם, המספקים כ-500 טון תפוזים לשוק המקומי בעיקר בין החודשים ינואר עד מרץ.

מלבד ויטמין c משובח שמעניק לנו התפוז, כמו כל פירות ההדר שאנו מכירים, צבעו המיוחד מכיל את הפיגמנט אנטוציאנין, המעניק לתפוז את הצבע האדום. זאת, בדומה לפיגמנט שמעניק את הצבע האדום לענבים ולרימונים. האנטוציאנין, המצוי בזן החדש עם כ- 150 מיליגרם לליטר, ידוע בסגולותיו הבריאותיות הרבות כנוגד חימצון ומעכב תהליכי הזדקנות.

במו"פ משרד החקלאות בלכיש נשתלה חלקת ניסוי של תפוז "מורו" במטרה לקבל קו חדש עם פירות גדולים יותר, מתוקים יותר, פוריים יותר ועם רמת אנטוציאנין גבוהה יותר. התפוז המיוחד, מגיע לשיא הבשלתו בימים אלו והחל כבר להגיע לשווקים הישראליים. הוא יישאר על המדף עד לחודש מרץ. פירותיו אינם גדולים, אך מכילים כמות מיץ רבה ומתאימים לסחיטה. לרוויה!

פריטים קשורים