משרד האנרגיה: עד יולי תוגש לממשלה תוכנית כוללת להפסקת השימוש בדלקים מזהמים בישראל

28 מאי 2018 המחברת/ת:

ועדת הכספים בראשות ח"כ מש גפני, קיימה היום (ב') "דיון מהיר" בנושא: הדלק שוב מתייקר - וממשלת ישראל אינה מקדמת את המעבר לתחבורה חשמלית חסכונית וירוקה.

הדיון שהתקיים לבקשת ח"כ איתן ברושי, עסק בצורך הגובר בקידום מוסדר של התחבורה החשמלית בישראל הנמצאת בפיגור אחרי המדינות המפותחות, במיוחד על רקע עליית מחירי הדלק, זיהום האוויר שגורמת התחבורה וההתחייבויות הבינ"ל של ישראל בנושא. משרד האנרגיה ציין כי תוכנית כוללת להורדת הרכבים המזהמים מהכבישים וכן להוצאת הדלקים המזהמים מתחומי התעשייה והחשמל נמצאת בשלבי הכנה מתקדמים, והיא תוצג עד חודש יולי. במסגרת התוכנית יחליפו רכבים חשמליים את הרכבים הפרטים ורכבים המונעים בגז את רכבי התחבורה הציבורית. מאות נקודות טעינה חשמלית יוקמו במקומות ציבורים, בחניונים וברשויות המקומיות כבר בשנתיים הבאות. מנגד עלה כי ישנו חוסר בהירות סביב נושא עתיד המיסוי של מכוניות מזהמות פחות ומכוניות חשמליות שעלול להפחית את כמויות המכוניות המיובאות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הורה לצדדים להציג בתוך חודש את התוכנית המלאה עם מענים לשאלות המיסוי.

ח"כ איתן ברושי: "המדיניות בנושא הרכב בעולם כולו הולכת יותר ויותר לרכבים חדשים, עשו כללים במדינות רבות שאנחנו רוצים להידמות אליהן, גם בתחבורה הציבורית וגם בפרטית. אני מודאג מהיעדים של הממשלה שהם גם התחייבויות בינ"ל, יש גם השלכות על הבריאות והסביבה כתוצאה מהרכבים. ביום כיפור במדידות שנעשו רואים ירידיה דרמטית בזיהום הסביבה. הפחתת גזי הפליטה ועמידה ביעדים זה דבר חשוב, אנחנו עומדים על 3 אחוז ורוצים להגיע ב-2020 ל-10 אחוז באנרגיה מתחדשת וזה לא פשוט. אנחנו צריכים לקבל החלטה, אין למדינה תוכניות עבודה או פעולה. לא ברור מי הגורם שמתכלל, זה מצריך תשתיות, צריך להעמיד יעד בענף הרכב, לקבוע יעדים לכמות רכישה של כלי רכב חשמליים או להורדת כלי רכב מזהמים".

ד"ר ברכה חלף, מדענית ראשית, משרד האנרגיה: "ב-2030 החזון שלנו שלא ימכרו יותר רכבים פרטים מזהמים אלא רק חשמליים והתחבורה הציבורית תעבור לגז טבעי, יש כבר טיוטות של המשרד עם יעדים ברורים".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "תוכניות זה בסדר אבל בינתיים אין כלום, למה אנחנו מדדים אחרי אירופה?".

חלף: "מדובר על מדינות מעטות באירופה, עם הרוב אנחנו באותו קצב. אבל אנחנו כמובן מצעידים את זה קדימה. תוגש לממשלה תוכנית, הכוונה לעשות זאת עוד במושב הזה, עד סוף יולי. החזון של השר לא מדבר רק על תחבורה אלא גם על ניקוי דלקים מזהמים גם בתעשייה וגם בחשמל וכולם חלק מהתוכנית הזו. קיבלנו בתקציב האחרון 25 מיליון ₪ לפריסת עמדות טעינה. ב-2019 ו-2020 נפרוס 2,000 עמדות טעינה, חלקן מהירות – 10 עד 30 דקות לתדלק סוללות ברכב, שלא יהיו חרדים ממקום ההטענה הבאה. מאות מקומות טעינה במקומות ציבורים, חניונים, ברשויות המקומיות ועוד".

ח"כ ברושי: "אתם משתפים את גורמי התחבורה הציבורית והפרטית? יש להם חלק בחשיבה?".

חלף: "כן נפגשנו עם מכלול גופים, תחבורה ציבורית, ציי רכב".

יהודה בר אור, יו"ר ארגוני המוניות: "איתנו לא הייתם בקשר"

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה בישראל: "לנו יש חלום – חזון שאדם בישראל יוכל להטעין את הרכב שלו מהאנרגיה הסולרית והוא לא יפגוש תחנת דלק. 2,500 איש מתים בישראל מזיהום אוויר. ממשלת ישראל התחילה בצעד מאוד משמעותי, נעשים דברים שעד כה לא נעשו כדי לקדם ולשנות. לצד כך מדובר במהפכה צרכנית לא פחות מזה, יש לקדם כמה שיותר מהר תוכנית אסטרטגית, בעיקר יש לעגן דברים בהחלטות הממשלה, לפקח על עבודת הממשלה בנושא. אנחנו רוצים שה-25 מיליון ₪ יהפכו להיות משהו. נצטרך הרבה יותר מיליונים בשביל להשלים את המשימה, בינתיים אנחנו שומעים את האוצר רבים מה יקרה שיפסידו כסף על מס הבלו. אנחנו מתחילים את התחום אבל הוא יקרה הרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים, אנחנו רחוקים כי הכל קשור בסוף לזה שאין תוכנית אב לאנרגיה לישראל. יש לדרוש לתכנן את תחום התחבורה החשמלית, 2,000 עמדות טעינה זה לא מספיק, צריך 20,000, זה יקרה הרבה יותר מהר מ-2030".

ח"כ גפני: אני חושב שאתה צודק בתחזית, זה מה שקורה בעולם המערבי ולא רק. עוברים לתחבורה באנרגיה מתחדשת, זו עובדה שתדביק בקצב שלה את מה שהממשלה מתכננת".

אבי לבון, סגן הממונה על הכנסות המדינה: "בדקנו את השינוי עם המיסוי הירוק על רכבים, ב-2016 יש תועלת של 350 מיליון ₪. אך מול התועלת הזו המהלך זה הוריד את המיסוי האפקטיבי על המכוניות מ-68 אחוז למתחת ל-60 אחוז, המשמעות היא פחות 1.4 מיליארד ₪ לקופת המדינה. כך שבחשבון הכללי עמדתנו שלאור פער גדול של עלות ותועלת במיסוי הדיפרנציאלי על רכבים, יש לצמצם את העלויות. אם עכשיו רכב שמזהם טיפה פחות מקבל הטבת מס של 10 אלף ₪, צריך להוריד את זה ל-3,000 ₪. לא צריך לתת סבסוד מעל תועלת הרכב".

מול הדברים טען נציג המשרד להגנת הסביבה כי מסקנות האוצר בנוגע למיסוי על ייבוא רכבים מבוססות על נתונים שאינם מדויקים. לאור כך הורה ח"כ גפני ללבן את הדברים: "המשמעויות כאן הן גדולות, על סמך כך נקבל החלטות ואנחנו מבקשים ללבן זאת בין המשרדים".  

יו"ר הוועדה: "בכלל הטענה המרכזית שמשרד האוצר לא יוותר על הבלו שהוא מכרה זהב עבורו ויתנהלו בעצלתיים בכל הנוגע למעבר לאמצעי אנרגיה אחרים".

דוד גרשביץ, משרד האוצר: "להפך אנחנו עובדים על הסרת חסמים, זה לא נכון. החשש העיקרי שלנו שעלויות נמוכות על הנסועה יביאו להגדלת הגודש".

ח"כ גפני: "אז הבלו לא משחק תפקיד".

גרשביץ: "לא אמרתי זאת".

ח"כ גפני: "מה זה לא אמרת, אם אתם רוצים את הבלו אז הדלקים המזהמים יישארו. האם יש ויכוח בתוך המשרד, כאשר יש מי שאומרים שצריך להצמיד את עניין הרכבים הלא מזהמים לכסף שמקבלים?".

טל שפסה היימן, משרד האוצר: "עמדת אגף תקציבים שהרפורמה הזו היא אחת מהמטרות שלנו. זה משהו שאנחנו מקדמים בכל הכוח".

לבון: "אנחנו יודעים שכשיגיע הרכב החשמלי המס הזה יהיה בסכנה, נגבה את המס ממקומות אחרים, אין לנו אהבה דווקא למס על דלק".

בהמשך הדיון הצהירו חברות יבואני הרכב כי לא ברור מה יהיה המיסוי על רכבים חשמליים בשנת 2020 והם הקלות המסך ימשכו וכי במצב זה הן אינן יכולות להזמין כמויות גדולות של מכוניות חשמליות. גם לגורמים האמונים לא הייתה תשובה חד משמעית האם המיסוי הנמוך יוותר על כנו. 

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "ועדת הכספים מביטה בדאגה אחר העובדה כי אין עדיין תוכנית שאפשר לשים אותה על השולחן ולדעת שאיתה מתקדמים. אנחנו מזהים רצון רציני להגיע לפתרון אבל עדיין לא רואים אותו. אנחנו מבקשים תאום עם הכלכלן הראשי לגבי המיסוי והרכבים שאינם מזהמים, במשרד הגנת הסביבה מציגים תמונה אחרת משלכם. אנחנו דורשים ממשרד האוצר לומר גם מה המיסוי לשנים הקרובות לעניין רכבים חשמליים. אנחנו צריכים שיהיו פה יותר ויותר רכבים כאלה ולשם כך צריך לדעת מול מה אנחנו עומדים, יש חברות שרוצות לייבא לכאן רכבים והן לא יודעות מה המיסוי יהיה, צריך לסיים זאת. אנחנו מבקשים לדווח לנו בתוך חודש מה נעשה עם הנושאים האלה וכן לקבל תמונה מלאה מה יש בתוכנית, אם יש תוכנית".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיור מוגן דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת גבולות ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חומרי הדברה חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מחירי תוצרת חקלאית מטה הדיור מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות משרד השיכון והבינוי נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק איכרים שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.