ועדת הכספים קוראת לאוצר לעצור את הפחתת המכסים על יבוא דגים

01 ינו 2018 המחברת/ת:

ועדת הכספים קוראת לשר האוצר להפסיק את מתווה הפחתת המכסים על יבוא דגים. את הקריאה השמיעו היום (ב'), חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, בדיון שעסק בחשש לחיסול ענף המדגה בארץ נוכח הורדת המכסים בענף והתחרות הפרועה מול היבוא מסין. חברי הכנסת טענו שהפחתת המכסים על יבוא דגים עד כה לא התגלגלה לצרכנים ולא הובילה לירידת מחירי כפי שהובטח, אלא רק פגעה במגלים המקומיים, רובם מהפריפריה, שהולכים ומאבדים את פרנסתם, ומנגד אין כל בשורה בנושא הוזלת יוקר המחייה. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "בשבוע הבא אקדיש דיון מיוחד לשאלה האם הפחתות המכסים הרבות אכן הועילו לציבור הישראלי והובילו לירידת מחירים, או שמא זה טוב לכותרות בלבד. יתכן ויש לשנות את החקיקה, כך שלא רק העלאת מיסים ומכסים תחייב את אישור ועדת הכספים, אלא גם הפחתה, כיוון שגם להפחתת מכסים יש השלכות, על התעסוקה ובמיוחד על הפריפריה".

      את הדיון יזמו מספר חברי כנסת: איתן ברושי (המחנה הציוני), אילן גילאון (מר"צ), חיים ילין (יש עתיד).

     ח"כ איתן ברושי: "מדיניות הורדת המכסים של האוצר היא מדיניות שגויה שבהדרגה אך בעקביות, מחסלת את החקלאות בישראל. עמק המעיינות, אחד המקומות העיקריים לגידול דגים, במשבר גם ככה ובמיוחד עקב המצוקה שייצר תיקון 27 בנושא המים לחקלאות, תיקון שמעלה את מחירי המים לרף בלתי אפשרי. יש פה חוסר הוגנות שמה שתופס את מקום הייצור בישראל זה היבוא ממדינות שעושות את מה שישראל שכחה לעשות. מייבאים בעיקר מסין, שם הממשלה מסבסדת את החקלאות ואת ענף המדגה. צריך להפסיק לאלתר את הורדת המכסים ואף להשיב את המצב לקדמותו".

     ח"כ אילן גילאון (מר"צ): "כל פעם אנחנו מתבשרים על חיסול עוד ועוד ענף. להגדיל את כוח הקנייה של הציבור זה דבר חיובי, אך לא מחייב בהכרח חיסול ענפי תעשייה. הדבר הראשון עליו צריך לשמור זו הפרנסה של אנשים ולכן משרד האוצר צריך להורות על ביטול הפחתת המכסים. הדייגים והחקלאים חייבים להיות קודמים לדגים. מדיניות הורדת המכסים היא מדיניות פופוליסטית. קודם כל, נדרשת הבטחת הכנסה שאנשים יוכלו לקנות ואח"כ לטפל גם ביוקר המחייה. ענף המדגה הוא ענף נוסף בחקלאות שנפגע. רוצים להוזיל אין בעיה, אז לפצות באופן מלא את החקלאים שגם נדרשים לעמוד בהמון רגולציה".

     ח"כ חיים ילין (יש עתיד): "מעט מאוד מהירידה במיסוי באמת מחלחלת לאזרח ופה העיוות. כל ההנחה הזו שהורדת המכס מוזילה את המוצרים לציבור ומחלחלת לכיסו של האזרח שגויה. בפועל זה נכנס לכיסם של הטייקונים, אותם אנשים שיש להם הסכמים בסין, שם הממשלה מסבסדת את הענף הזה. צריך לזכור שבד"כ גם מדובר באזורי פריפריה, במיוחד במקרה של ענף המדגה. גם ככה אזור עמק המעיינות סובל מבעיות רבות ועכשיו גם מחסלים עוד ענף, שהוא מרכזי באזור. ואם באמת רוצים להוזיל מחירים, שכל נושא מחזור מים ואיכות הסביבה לא יוטלו על המגדלים. יש להקפיא את ההורדות ולקבע את רף המכס הנוכחי ואף לבדוק אם יש צורך בהעלאתו".

     ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), מי שמילא את מקום יו"ר ועדת הכספים ברוב הישיבה: "אחרי ההורדות הקודמות כבר היינו אמורים להיות במצב של מחירי דגים נמוכים מאוד אך זה לא קרה. זה רק פוגע בענף המקומי ולא מסייע לציבור. אין מוצר אחד בחקלאות שמייבאים אותו, שהוא מגיע לאיכות ולרמה של התוצרת החקלאית הישראלית. מאיתנו דורשים להגיע לרף העליון באיכות אך מה שמגיע לכאן מבחוץ, אף אחד לא מגביל ולא קובע רף בתחומים שונים". 

     ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני): "לפני החגים רואים המון יבוא, מה שנועד כביכול כדי להוריד מחירים. אלא שאז אזורים שלמים בארץ פשוט נכחדים. אני מתנגד בתוקף לפתיחת השוק לתחרות מול יבוא מהמזרח הרחוק בענף הזה. חייבת לצאת מוועדת הכספים זעקה גדולה בעניין הזה. עוד מעט האזורים האלו יתייבשו לגמרי".

     ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "יש לנו אינטרס חשוב לשמור על חקלאות ישראלית. מייבאים מחו"ל בהיקפים גדולים בלי סטנדרטים בתחומי בריאות, איכות הסביבה וכד'. ענף המדגה הוא ענף כלכלי שיש אינטרס למדינה לשמור אותו, לפתח ולקיים אותו וכך לגבי החקלאות בכללה. גם בהיבט הבריאותי, כל הייבוא החקלאי הסטנדרטים בו נמוכים ממה שמייצרים בישראל. נוסף לאלה, העניין הסביבתי; מדברים על צריכה נכונה של מזון שזה מזון מקומי ולא מיובא ממרחקים אדירים".

     ראש המועצה האזורית עמק המעיינות, יורם קרין: "בשנתיים האחרונות נראה כאילו מישהו החליט להיפטר מחבל הארץ שלנו. כאילו אומרים: 'אנשיו מילאו את תפקידם עכשיו יש לנו בעיות אחרות והגבול שם שקט, בואו נעזוב אותם'. בסוף לא יישאר בחבל הארץ הזה כלום, לא חקלאות לא דגים ולא פיתוח. אי אפשר להישאר שם בלי פרנסה. וענף המדגה הוא הבסיס לפרנסה באזור. הדגים הטריים רובם בארץ מקורם משם ואי אפשר בכלל להשוות לייבוא. אני קורא לוועדת הכספים לדרוש ממשרד האוצר לבטל את הפחתת המכס, עכשיו בדיון ועוד חצי שנה יבואו שוב. שיעזבו את הענף הזה ולהיפך תכנית שתביא להמשך צמיחתו. בואו נדאג להתיישבות בארץ ישראל".

     מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום-אבו וילן: "85% מהדגים המיובאים הם מסין. רמת האנטיביוטיקה, איכות המים וחומרים נוספים לא חשובים פתאום לכל גורמי התקינה בישראל. בריאות הציבור כבר לא חשובה. מייבאים דברים שלא ראויים למאכל והארץ שותקת. חייבים לדאוג שיהיה פה ייצור של דגים טריים ברמה סבירה".

     יו"ר ארגון מגדלי הדגים, גרשון פלד: "אנחנו על עברי פי פחת. עשינו הסכם עם האוצר ואנו עומדים בו אבל צריכים להשקיע בתחנות איכות הסביבה מיליוני שקלים. אך איך אנחנו יכולים להשקיע כשהענף מפסיד ומחירי המים עולים??!  כבר היום משקים הודיעו שמפסיקים לגדל דגים ואז מה יהיה עם הבריכות? הן יהפכו לביצות, הרי גם בבריכות צריכים לטפל. אי אפשר להתקיים עם הורדת המכס וזה מבלי לדבר על מחירי המים. צריך לעשות מעשה ומהר על-מנת להציל את הענף מכלייה".

     מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים, אלי שריר: "ועדת הכספים צריכה לדרוש שנושא הפחתת המכס ייעצר. המתווה הנוכחי קובע שבכל שנה רף המכס יורד עד שכמעט לא יהיה מכס על יבוא דגים. היבוא בהיקפים גדולים בשנה החולפת מאז הורדת המכס הביצה לצניחה בהכנסות כלל המשקים. פדיון הענף ירד מ- 203 מיליון ₪ ב- 2015 ל- 150 מיליון ₪ עד ה- 31.8.17. מגמת הירידה נמשכת והמחיר לצרכן כמעט שלא ירד ואילו המחירים למגדלים עלו. בענף המדגה מועסקים כיום כ- 500 איש במעגל הראשון ועוד כ- 2,000 במעגל השני. הייבוא הוא במחירי היצף, זו תחרות בלתי הוגנת בתנאי הפיקוח והרגולציה הקיימים בישראל, החל בבדיקות האיכות לדגים וכלה בכל שאר הסטנדרטים שאנחנו נדרשים לעמוד בהם. נדרשנו להשקעות פיננסיות מסיביות במסגרת הרפורמה הסביבתית, בענף שעתידו לא ברור".

     מ"מ יו"ר ועדת הכספים, ח"כ יצחק וקנין, סיכם את הדיון ואמר: "ועדת הכספים קוראת לאוצר לעצור את הפחתת המכסים על יבוא דגים  לאלתר. ענף המדגה בבעיה חמורה. יש לתמוך בענף הזה שנמצא במצב של לקראת חיסול. המדינה צריכה לממן את השדרוג והעבודות בנושא איכות הסביבה שהוטלו על העוסקים בענף".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.