האם לדבורים העדפה לימין או לשמאל?

09 ינו 2018 המחברת/ת:
מכוורת אלון הגליל מכוורת אלון הגליל צילום אדוה אופיר

כאשר אתם יוצאים ממעלית במקום לא מוכר לאן תפנו תמיד, ימין או שמאל?

האם גם לדבורים העדפה לימין או לשמאל? תוצאות מחקר שנערך על ידי פרופ' מנדיאם סריניבאסאן ממכון המוח באוניברסיטת קווינסלנד, נמצא כי אכן כן! לדבורה, כמו לבני האדם נטייה לשמאל או ימין! פרופ' סריניבאסאן חקר כיצד דבורי הדבש נמנעות מלהתנגש בזמן מעופן, כאשר הבחין שהדבורה מעדיפה צד אחד על פני השני. המחקר פורסם בירחון המקצועי PLoS One.

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "עקב העלמות כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם, מועבר מימון רב לחקר עולם הדבורים, כאשר הדבורה הקטנה ממשיכה להדהים את חוקרי העולם בחושיה המחודדים. ממצאי מחקר זה מסבירים את היכולות הגבוהות של הדבורים מעבר לאלו המוכרות לכולנו, מתחום ייצור הדבש והאבקת צמחים. דבורת הדבש היא המאביקה החשובה ביותר בעולם, האחראית על 80% מגידולי החקלאות ועקב כך חשוב להמשיך ולהשקיע בתקצוב מחקרים בתחום ענף הדבורים, במטרה להגן על דבורי הדבש" אומר מידן.

במסגרת המחקר באוניברסיטת קווינסלנד, בחנו פרופ' סריניבאסאן וצוותו, את ההחלטות של דבורי דבש, כאשר נתקלו במכשול, שבו היו שני פערים אפשריים לבחירה ובמעוף ללא מכשולים.

פרופ' סריניבאסאן אומר: "בממצאי המחקר נמצא, כי הדבורה בחרה במפורש בין שמאל לימין, כאשר ניסתה להחליט בין שני מסלולים שונים, כמה מהדבורים נמצאו ימניות באופן עקבי והשאר נטו לבחור את התוואי השמאלי".

הדבורים נבחנו במספר אופנים, ביניהם: מעוף בתוואי מנהרה ארוכה, באורך של 120 ס"מ, אשר בדרך הוצבו מכשולים, שהכריחו את הדבורים לבחור מעבר דרך פער צר או רחב. צוות המחקר הבחין, כיֿ

ב- 80% מהמקרים הדבורים בחרו בפער הרחב יותר. דבר המעיד על כך שהדבורים מסוגלות להבחין בין גודל הפערים ולבחור נתיב בטוח ומהיר יותר. במקרה בוחן אחר הדבורים עפו בתוואי דומה של מנהרה בה הוצבו מכשולים זהים בגודלם בשני צידיה של המנהרה. נמצא שמחצית מ- 45% של הדבורים שנבדקו העדיפו את צד שמאל והמחצית השנייה את צד ימין.

פרופ' סריניבאסאן ציין בסיכום מחקרו: "הדבורים וחרקים מעופפים, מתמודדים ללא הרף עם האתגר של בחירת נתיבים יעילים, בטוחים וללא התנגשויות. אנו מאמינים, כי ממצאי מחקר זה, יתרמו בסיוע לשיפור יעילות מעוף של נחיל דבורים שלם, במיוחד בסביבה צפופה, בה מתעופפת הדבורה, בזמן פעולת האבקת גידולים חקלאיים ואגירת צוף הפרחים". עוד הוסיף פרופ' סריניבאסאן, כי אין ספק שלדבורים קיימת נטייה לבחור צד ימין או שמאל, בתוואי מעוף ללא מכשולים או מכשולים זהים. ממש כמו בני האדם!

מנתוני מועצת הדבש: בישראל כיום 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 110,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.